Юрій Шаповалов: «Спортсменів мають асоціювати з героями нації»

Днями Федерація легкої атлетики України підписала договір про співпрацю зі спортивною маркетинговою агенцією «Podium Sport Marketing Group». Дане партнерство має надати новий поштовх у напрямку популяризації легкої атлетики, залучення глядачів на трибуни, підвищення інтересу до нашого виду спорту з боку вболівальників та потенційних спонсорів.
 
Як це відбуватиметься, що може запропонувати «Podium-SMG» українській легкій атлетиці, а легка атлетика – цій спортивній маркетинговій агенції? Про це ми поговорили з президентом «Podium-SMG» Юрієм Шаповаловим.
 
- Свого часу у нас було декілька пропозицій щодо співпраці з боку різних спортивних федерацій, - розповідає Юрій Шаповалов. – Але від нас хотіли лише одного – приведіть нам спонсорів, бо ми класний вид спорту і ми популяризуємо здоровий спосіб життя. Проте таке розуміння не є правильним. В Україні часто поняття «спортивний маркетинг» асоціюють лише з залученням спонсорів. Проте це лише частина загальної роботи, яка проводиться в маркетингу, та наслідок численних заходів з популяризації, правильного позиціювання того чи іншого виду спорту, федерації, спортсменів.
 
В Україні зараз не має черг зі спонсорів. Враховуючи не простий економічний стан, зайвих грошей ніхто не має, і просто так розлучатися з ними не хоче. І доволі часто ті, у кого є гроші, не розуміють, як через спорт можна отримати якісь дивіденди. Зазвичай за власної ініціативи вкладати в спорт виказують бажання лише глобальні бренди. Хоча останнім часом з’являються приклади, коли локальні бренди також ідуть у спорт. Не завжди звичайні маркетингові агенції розуміються на тонкощах спорту, і тут ми допомагаємо брендам своїм досвідом та експертизою – як максимально ефективно використовувати потенціал спортивної події чи особистості спортсмена.
 
В нашій країні залишився менталітет меценатства, а також в головах тримається радянський принцип, що держава повинна дати кошти, на них і будемо жити. Запрошуючи потенційних спонсорів інвестувати вас кошти, потрібно чітко розуміти та донести, чому та як ця співпраця допоможе бізнесу компанії. Адже співпраця повинна бути взаємовигідною. Перебудовуватися готові одиниці. Так, це важко, але потрібно виходити з зони комфорту. Тільки так є шанс підняти рівень зацікавленості до спорту як в розвинутих країнах.
 
 
З ФЛАУ ми знайшли тут спільну мову. Керівництво Федерації розуміє і погоджується з нашим баченням розвитку. Пропозиція про співробітництво нам надійшла ще у січні 2018 року. Ми домовилися про те, що попрацюємо певний час без контракту. Федерація оцінить, як ми працюємо. Ми зі свого боку подивимось як працює Федерація. І якщо все всіх задовільнить – продовжимо співпрацювати більш тісно. Наша співпраця розпочалася з чемпіонату України у приміщенні в Сумах. Ми тоді провели точечні роботи з залучення глядачів, реклами чемпіонату тощо. Потім була ще низка промо-заходів. Всім все сподобалося, і зараз ми розпочинаємо більш масштабну співпрацю, впроваджуватимемо в легкій атлетиці ті ідеї та напрацювання, які є у «Podium-SMG».
 
- «Більше, ніж залучення спонсорів». Що в себе включає це поняття?
 
- Спонсорство – це комерційний проект. Будь-якому спонсору потрібні охоплення: скільки потенційних споживачів слідкує за тим чи інших заходом, скільки глядачів приходить на стадіон, як багато говорять про цей вид спорту ЗМІ, як багато потенційний спонсор може отримати проявів чи «доторкнутися» до потенційних споживачів свого продукту. Якщо ми говоримо про легку атлетику, то для початку потрібно зробити так, щоб якомога більша кількість глядачів нею цікавилася, приходила вболівати на змагання.
 
От всі говорять: футбол – вид спорту №1. Він перший, тому що його дивиться найбільша кількість людей, завдяки чому бренди мають можливість впливати одразу на велику аудиторію. Саме тому спонсори йдуть у футбол, вкладаючи колосальні суми в контракти. І легкій атлетиці необхідно ще багато працювати у цьому напрямку. Я вивчав це питання, і скажу, що у більшості країн напівпорожні трибуни на легкій атлетиці – звичайна ситуація. Практично всі національні чемпіонати проходять за невеликої кількості глядачів. Виключення становлять хіба що США, де легка атлетика є частиною освітньої програми в школах, університетах, і там навіть університетські чемпіонати збирають велику кількість глядачів. Не погана ситуація, можливо, ще у Франції.
 
 
Але у нашої легкої атлетики є великий потенціал. По-перше, ми його вбачаємо в тому, що наші спортсмени – одні з топових в Європі та у світі. По-друге – зараз у світі склалася така тенденція, що спортивні агенції називаються Sport&Entertainment – спорт і розваги (не плутати розваги з концертами). Спорт перестає бути просто спортом. Щоб залучити глядачів, потрібно створити щось, що буде їм цікаво дивитися окрім самої змагальної події, або ж самі змагання донести в якійсь цікавій формі. Щоб потенційний вболівальник зрозумів, чому він має прийти на стадіон. Один з таких прикладів в українській легкій атлетиці – конкуренція в жіночих стрибках у висоту. Вона у нас фантастична, дуже багато атлеток конкурують за місце в збірній, щоб поїхати на чемпіонат світу чи Європи. І потім вони на тих престижних міжнародних змаганнях також виграють призові місця. Вже цим можна залучати глядачів. Ми спробували це в Сумах, коли провели конкурс в соцмережах – потрібно було вгадати, хто і з яким результатом виграє чемпіонат України в цій дисципліні. Залученість користувачів була дуже високою, що безумовно задовільнило компанію-замовника.
 
- Від кого виходила ініціатива щодо співробітництва – від ФЛАУ чи від «Podium-SMG»?
 
- Від ФЛАУ. Принцип роботи «Podium-SMG» - ми показуємо своїми досягненнями, що вміємо і можемо. І якщо наша робота когось зацікавлює – готові розглядати пропозиції щодо співпраці.
 
- І що ви вважаєте своїми досягненнями?
 
- Перш за все – наша співпраця з олімпійською чемпіонкою, видатною фехтувальницею Ольгою Харлан. Ми уклали та супроводжуємо для неї декілька спонсорських контрактів. Працюємо ще з такими спортсменами, як Михайло Романчук, Євген Глива, якого вже підтримують Adidas та «Запоріжсталь», Павло Алтухов, ще декількома топ-атлетами. Взагалі, «Podium-SMG» фокусується на нестандартних підходах до реалізації будь-яких ідей, як, наприклад, проект для «Запоріжсталі» - гонки дронів на території заводу. Були у нас проекти для компаній з Азербайджану та Казахстану.
 
 
- Судячи з назви агенції, ви працюєте лише в спорті?
 
- Так склалося моя кар’єра, що я увесь час в спорті. В минулому я професійний спортсмен, баскетболіст. У складі БК «Київ» був чемпіоном України, з трьома різними клубами ставав срібним призером. Після закінчення професійної кар’єри став тренером, працював з молодіжною збірною України. Низка гравців, з якими я працював, грають в національній збірній, виступали в НБА.
 
Потім я отримав пропозицію від всесвітньовідомої компанії Red Bull – з 2008 по 2016 рік у відділі маркетингу відповідав за просування бренду в Україні саме через спорт. В 2014-му я деякий час працював в головному офісі компанії в Австрії, тобто міг побачити, відчути і брати безпосередню участь в її маркетинговій стратегії на глобальному рівні. А компанія Red Bull є світовим лідером спортивного маркетингу, принаймні, на неї у цьому багато хто рівняється.
 
2016-го року я прийняв рішення відкрити свою справу. На той час економічна ситуація в країні почала відновлюватися, і в Україні не було жодної агенції зі спортивного маркетингу, хоча цей напрямок дуже популярний і розвинений у світі. Я побачив у цьому потенціал, тим більше, що в мене вже був позитивний досвід, в тому числі роботи зі спортсменами. Впевненості додали проекти, пов’язані з Олімпійськими іграми в Ріо.
 
 
Особисто я ніколи не боявся братися за щось нове, мені було цікаво розпочинати щось «з нуля». Тим більше, якщо ринок вільний, то чому не почати формувати його за своїм баченням. Так ми з моїми колегами, співзасновниками, і вчинили.
 
- Тобто, конкуренції у вас в Україні не має?
 
- Я не скажу, що це конкуренти, але зараз з’явилося декілька компаній, які позиціонують себе саме як компанії зі спортивного маркетингу. Сподіваюся, що вони взялися за цю справу, побачивши наш позитивний досвід. Ми спілкуємося між собою, адже розуміємо, що наразі ми створюємо попит, використовуючи сильні сторони кожного з нас, показуємо брендам, що через спорт вигідно комуніціювати з потенційним клієнтом.
 
- Маркетинг – це наука, яка постійно розвивається. Вчитеся десь, чи досвіду вистачає?
 
- Цей напрямок у світі серйозно розвивається. У сусідніх країнах ледь не щомісяця проводяться міжнародні конференції зі спортивного маркетингу. Ми слідкуємо за тенденціями, вивчаємо позитивний досвід.
 
Минулої осені Мінмолодьспорту запросило до України одного з найкращих спортивних маркетологів світу, професора Джорджтаунського Університету (США) Мартіна Конвея. Він провів в нашій країні декілька днів, читав лекції у Києві та Львові. Ми з ним познайомилися і з того часу періодично спілкуємося. У його рідному місті нещодавно проходив етап Кубка світу з фехтування, і він попросив познайомити його з Ольгою Харлан. А декілька днів тому спілкувалися з приводу обрання двох українців на драфті НБА. Зараз Мартін, зокрема, консультує уряд Катару щодо підготовки до чемпіонату світу-2022 з футболу. У нього є багато чого повчитися, а я завжди відкритий перейняти щось у досвідчених людей.
 
- На які легкоатлетичні проекти у рамках співпраці з ФЛАУ нам очікувати найближчим часом?
 
- Першочергове завдання – чемпіонат України, який відбудеться 18-21 липня в Луцьку. Наша мета – залучити якомога більше глядачів на стадіон, які будуть вболівати за наших спортсменів, слідкувати за результатами. Окрім спортивної складової ми плануємо організувати для глядачів цікаві активності за межами арени. Ми увесь час пробуємо нові формати проявів брендів через спорт. Декілька днів тому на Дні молоді спробували поєднати віртуальну реальність та легку атлетику. Скооперувалися з компанією Lenovo-Україна, вони надали нам необхідне обладнання віртуальної реальності, і всі бажаючі могли спробувати «пробігти» стометрівку, знаходячись не на стадіоні, а в окулярах віртуальної реальності. Всім дуже сподобалося, і ми продовжуватимемо залучати людей до фізичної активності за допомогою найрізноманітніших інструментів.
 
Взагалі наша стратегічна мета полягає в тому, щоб наших спортсменів асоціювали з героями нації. Щоб у нас не лише музичні виконавці були на білбордах і рольовими моделями для молоді, а в першу чергу спортсмени. Поки що перевага на стороні шоу-бізнесу. Але я переконаний, спортсмени – зірки більшого масштабу. Принаймні, якби хтось з наших зірок брав участь в чемпіонаті світу серед музичних виконавців, він навряд чи (або одиниці) посів місце на подіумі. А от наші спортсмени регулярно на його найвищій сходинці.
Joomla template by ByJoomla.com