Наприкінці року на сайті ФЛАУ було опубліковано низку документів, частина яких стосувалася складу збірної України з легкої атлетики та порядку конкурсного відбору спортсменів для надання рекомендації щодо зарахування до її складу. Для детальнішого пояснення нового принципу відбору ми звернулися за коментарями до в.о. державного тренера збірної України з легкої атлетики Олексія Сердюченка.
– Перш за все, таке рішення викликане відсутністю чітко визначеного й зрозумілого механізму та критеріїв, за якими спортсмени відбираються й рекомендуються головним тренерським складом для зарахування до складу штатної команди національної збірної команди України з легкої атлетики, – говорить Олексій Сердюченко. – З цими спортсменами у подальшому Міністерство молоді та спорту України укладає контракти на посади спортсменів-інструкторів терміном до одного року.
Одразу слід пояснити декілька важливих моментів. Штатна команда й основний склад національної збірної команди – це не одне й те саме, як іноді вважають у легкоатлетичному середовищі. Кількість місць у штатній команді обмежена кількістю ставок спортсменів-інструкторів для виду спорту на наступний рік, і вона залежить не від кількості місць у основному складі збірної команди, а, насамперед, від результатів виступу нашої збірної команди на головних офіційних міжнародних змаганнях останніх двох років. До складу шатної команди можуть бути зараховані спортсмени зі складу національної збірної команди (основний, кандидати або резерв), які посіли необхідні для присвоєння відповідного тарифного розряду місця.
Під такий критерій потрапляє більше чотирьохсот спортсменів, які ставали призерами чемпіонатів України серед дорослих, молоді або юніорів. Натомість кількість ставок у штатній команді протягом багатьох років була на рівні 150-ти, в 2020-2021 роках – 120-ти, зараз – 110-ти. Питання про те, яким чином з великої кількості вибрати значно меншу й оптимально наповнити склад штатної команди, поставало завжди. Ось саме для цього тренерським складом і було запропоновано необхідний для цього зрозумілий та прозорий механізм відбору, який затвердив Виконком ФЛАУ.
Разом з тим, ще однією метою, яку ми ставили перед собою при створенні такого механізму, було встановлення таких умов, які дозволять наповнити штатну команду найбільш талановитими та перспективними спортсменами різних вікових груп, які за рівнем та динамікою розвитку власної спортивної майстерності й стабільністю особистих спортивних результатів мають найкращі передумови для успішного виступу в подальших основних офіційних міжнародних змаганнях у складі національної збірної команди.
Якщо уважно проаналізувати склади штатної команди попередніх років, то можна легко визначити, що до них з року в рік традиційно входила чимала група дорослих атлетів, які не виконували умови відбору для участі в чемпіонатах світу або Європи. Натомість велика кількість спортсменів молодших вікових груп, які для свого віку показували конкурентні результати й готувалися до чемпіонатів Європи або світу у своїй віковій категорії, а далі й серед дорослих, до складу штатної команди не входила, адже більшість місць були зайняті їх дорослими колегами.
Тож якщо резюмувати, то цю систему було введено з метою підвищення прозорості та ефективності наповнення складу штатної команди.
Про стандарти (нормативи) ФЛАУ для зарахування до складу штатної команди. Це питання, за нашими спостереженнями, викликає багато дискусій. Над розробкою стандартів тренерський склад працював доволі довго й ретельно. Їм ми приділили найбільше часу.
До переліку дисциплін було вирішено включити лише ті види програми, які проводяться на стадіонах (просто неба), оскільки саме літні змагання є найбільш важливими для національної збірної команди, адекватно відображають рівень конкуренції у виді в Україні, Європі й світі та, в першу чергу, саме за ними суспільство й усі зацікавлені організації дають оцінку нашому виду спорту. Так, ми приділяємо певну увагу й турнірам у приміщеннях, але лише як проміжним чи контрольним змаганням на етапі підготовки до основних літніх стартів. Напевно, всі це розуміють, але іноді, в залежності від обставин, стає зручно акцентувати увагу на чемпіонатах у приміщенні. Ми ж хочемо не давати спортсменам та тренерам додаткових стимулів для цього, а навпаки підштовхнути їх до зосередження основної уваги в підготовці для виступу на змаганнях просто неба.
Щодо самих значень стандартів, то вони розроблені з урахуванням динаміки результатів у європейському топ-листі за останні чотири роки, результатів двох останніх чемпіонатів Європи у відповідних видах легкої атлетики серед відповідних вікових категорій, кваліфікаційних нормативів для участі в чемпіонатах Європи серед відповідних вікових груп, таблиці очок Світової легкої атлетики та Єдиної спортивної класифікації України.
Разом з тим, встановлені стандарти для кожного виду програми передбачають поступове повільне зростання від наймолодшої до дорослої вікових категорій, для кожного віку окремо. Їх ніяк не можна назвати нереальними для виконання. Більше того, вони доволі посередні для молодшого віку, але в той же час, продовжуючи їх виконувати з року в рік, спортсмен поступово, без різких «стрибків» у результатах, має можливість пройти етап спортивного вдосконалення, залишаючись у складі штатної команди, та в результаті вийти на необхідний рівень спортивної майстерності в дорослому віці, щоб бути конкурентоспроможним на міжнародній арені. Тож значення цих стандартів можна використовувати як орієнтири при плануванні результатів як багаторічної, так і річної підготовки спортсменів.
При складанні стандартів тренерським складом також були враховані статеві й вікові особливості для різних видів програми, міжнародні правила проведення змагань для конкретних вікових категорій (довжина дистанцій, вага снарядів, висота перешкод, тощо). Ми прагнули збалансувати їх значення, щоб для кожного віку й статі в кожному виді були більш-менш однакові вимоги. Було проаналізовано й враховано дуже багато параметрів, але поточний їх вигляд – це лише відправна точка. Робота над їх удосконаленням не буде на цьому завершуватись.
Про неочікуване нововведення. У легкоатлетичній спільноті зараз можна почути думки про те, що такий крок є доволі неочікуваним, несподіваним; що він не на часі й до нього не були готові ані спортсмени, ані тренери.
З тим, що він дещо неочікуваний і несподіваний для багатьох, дійсно можна погодитися, хоча анонсувати його ми почали ще з чемпіонату України, який у вересні відбувся в Луцьку. Там були й загальні зустрічі з тренерами та представниками команд, і окремі наради з тренерами за групами видів, де це питання підіймалося. Зрозуміло, що абсолютно вся наша спільнота чи навіть всі чинні спортсмени штатної команди не мали можливості про них дізнатися від нас напряму й заздалегідь. Але за будь-якої нагоди ми це активно анонсували й пояснювали. Публікувати ж нечіткі проєкти рішень чи неготові документи, які би потім точно були змінені в процесі роботи над ними, було б некоректно й, у підсумку, викликало б неабияку плутанину.
Щодо готовності чи неготовності спортсменів і тренерів, то тут можна дискутувати. Мабуть, переважна більшість погодиться з тим, що спортсмени й тренери працюють, тренуються й змагаються не для того щоб потрапити до складу штатної команди. Всі віддаються роботі максимально, незалежно від складу, до якого потрапляють. У кожного є свої особисті мотивація та інтерес до занять легкою атлетикою. Так, маючи контракт з Мінмолодьспорту й отримуючи заробітну платню від держави, трохи легше забезпечити свою підготовку. Але це далеко не той розмір підтримки й не той рівень мотивації, який можна оцінити як вирішальний для занять легкою атлетикою.
Більше того, якщо раптом завтра, післязавтра або через місяць відбудеться чергова реформа й штатні команди національних збірних перестануть існувати як такі, то це ж не значить, що легка атлетика або її національна збірна команда також перестануть існувати? Найкращі й найперспективніші спортсмени в країні завжди будуть представляти інтерес для зацікавлених сторін і матимуть можливість отримати підтримку на підготовку з різних джерел. Існуюча сьогодні практика це чудово демонструє, особливо цього року. Тому нам не слід зупинятися на пошуках підтримки лише від держави. І тренерський склад, і керівний склад національної і територіальних федерацій над цим активно працюють.
З початком війни ми стали ще активнішими в цьому напрямку роботи. А якщо держава готова виплачувати заробітну платню нашим спортсменам, то наше завдання надати для цього кандидатури найкращих серед найкращих і найперспективніших. Тих, хто буде захищати честь країни на міжнародному рівні на головних офіційних міжнародних змаганнях. Особливо це актуально в умовах війни, коли всі основні фінансові ресурси в державі мають бути спрямовані на боротьбу з ворогом.
Розумію, що це може бути неприємно чути й нелегко сприймати тим, хто трішки не дотягує до необхідного рівня. Але якщо дати чесну й об’єктивну оцінку ситуації і своїм результатам, то в більшості випадків питання відпадуть.
З іншого боку, одним з наших головних завдань на сьогодні є підтримка юних і молодих спортсменів. Для багатьох з них потрапляння до складу штатної команди й отримання заробітної платні може зіграти вирішальне значення на цьому етапі життя й на шляху до спорту вищих досягнень.
Саме всі ці причини й підштовхнули нас для запровадження такої системи відбору до складу штатної команди вже цього року. У нас немає сумнівів щодо того, на часі вона чи ні, адже ця система вкрай необхідна саме зараз.
Чи варто очікувати на зміни до системи, чи це її остаточний вигляд? Відштовхуючись від того, як у підсумку наповнився персональний склад штатної команди на поточний рік, можна зробити висновок, що ця система працює доволі якісно. Вона дозволила вирішити основні завдання, про які ми говорили вище. Але не існує ідеальних систем чи документів. Потрібно постійно шукати шляхи для їх удосконалення. Тим більше, якщо вони були створені за порівняно короткий проміжок часу. Вже на етапі фінального обговорення та затвердження цього документу було виявлено необхідність врахувати додаткові обставини та внести певні правки до тексту, які суттєво його покращили. Тому робота над удосконаленням цього порядку відбору буде продовжена. Але при цьому він передбачає періодичність, умови та правила для внесення змін до нього, щоб ми не змінювали правила гри по ходу сезону чи після його завершення. При формуванні складу команди на 2024 рік ми будемо використовувати порядок у такому вигляді. Всі правки, які будуть внесені до тексту протягом цього року, запрацюють лише з 2025-го й так далі.
Чи є можливість у спортсменів бути включеними до складу штатної команди протягом 2023 року? Так, така можливість існує. У нас ще залишилося декілька незаповнених ставок спортсменів-інструкторів. Тому ми маємо можливість упродовж року включити до складу найкращих тих, хто виконає умови за підсумками зимового й літнього сезонів.
Чи очікувати найближчим часом інших важливих нововведень від тренерського складу національної збірної команди або керівних органів ФЛАУ? Революційні зміни не плануються, але декілька важливих речей, на які слід звернути увагу, все ж-таки є.
У критеріях та умовах відбору для участі в офіційних міжнародних змаганнях було змінено деякі підходи при формуванні складу команди. Це окрема тема, яку неможливо розкрити за декілька речень. Наприкінці грудня Критерії на 2023 рік були опубліковані на офіційному сайті ФЛАУ, і я радив би всім, хто цього року планує участь у міжнародних змаганнях у складі збірної команди, уважно з ними ознайомитися й розібратись. А якщо якісь пункти в тексті важкі для сприйняття й розуміються неоднозначно, то обов’язково звертайтеся за роз’ясненнями до головних або старших тренерів своїх груп видів.
Наступним важливим кроком для збірної команди в цьому році буде введення системи звітування за місяць про хід підготовки спортсменів. Це стосуватиметься всіх спортсменів штатної команди, а також тих, хто затверджений Головною тренерською радою ФЛАУ до складу кандидатів для участі в основних змаганнях поточного та наступного років. Таким спортсменам і їхнім особистим тренерам пропонуватиметься для заповнення нескладний документ на одну сторінку, в якому необхідно буде надати коротку узагальнену інформацію про хід тренувань, стан підготовленості та результати участі в змаганнях упродовж звітного місяця. Далі в зручний спосіб до першого числа кожного місяця потрібно буде направити цей звіт головному тренеру своєї групи видів.
Збір і аналіз отриманої інформації такого змісту й форми дозволить головним тренерам ефективно відстежувати хід підготовки спортсменів у своїх групах видів, у тому числі і його методичну складову, з чим у нас декілька останніх років спостерігаються певні проблеми. Мова, звичайно, не йде абсолютно про всіх, але проблемних історій вистачає, і завдання тренерського складу збірної команди допомогти їх вирішити або щонайменше виявити, звернути на них увагу й запропонувати рішення. Для самих спортсменів та їх тренерів такий звіт також може бути корисним для реєстрації важливих показників і їх подальшого аналізу та використання у своїй роботі.
Є ще одне важливе питання, яке не можна залишити поза увагою: у 2023 рік наша команда ввійшла з новим виконуючим обов’язки головного тренера – Островським Максимом Васильовичем, який до цього багато років присвятив роботі в групі метань на різних посадах.
Принагідно хочу привітати Максима Васильовича з призначенням, високою оцінкою його фахового рівня та довірою, яку йому виказали керівний склад ФЛАУ, Мінмолодьспорту та колектив нашої штатної команди. Всій нашій збірній команді бажаю яскравих успіхів і перемог під керівництвом нового в. о. головного тренера!